23 lip

Historia damskiej torebki na przestrzeni wieków

History of HandbagsHistoria damskich torebek jest stosunkowo krótka. Za początek uznaje się przełom XVII i XVIII wieku, kiedy to po raz pierwszy, oprócz podwójnych sukni otwartych z przodu oraz wygodnych staników, istotną funkcję w kobiecym ubiorze zaczynają pełnić również akcesoria.

Pojawiają się wówczas torebki w formie kieszeni przyczepianych pod spódnicą za pomocą „châtelaine”, eleganckiego klipsa z łańcuszkami, który zyskuje coraz większe uznanie, mógł służyć zarówno do przenoszenia flakonu perfum lub lusterka, jak i mniej eleganckich drobiazgów w postaci nożyczek, czy poduszki na szpilki. Gdy dzierganie zyskuje coraz większe uznanie i w towarzystwie modne stają się ręczne robótki, do powszechnego użytku wchodzą uznawane za prekursora damskich torebek, ściągane tasiemkami, bogato zdobione, woreczki.

Pojawienie się „torebki do ręki” przypisuje się Rewolucji Francuskiej i nowej konstrukcji sukni, która nie przewidywała miejsca na kieszenie. To odważne posunięcie wzbudziło olbrzymie zdziwienie, a nawet zgorszenie, bo taka torebka miała wystawiać na widok publiczny dotychczas intymną część kobiecej odzieży. O towarzyszących wówczas emocjach świadczy zresztą nadana nazwa „réticule” (albo „ridicule”), czyli „śmiesznotka”. Pierwsze modele przyjmowały zazwyczaj kształt zwykłego worka, podobnego do tego z poprzednich lat, chociaż natrafiano również na wygląd przypominający urny, liry lub tulipany, a nawet huzarską torbę wojskową. Z uwagi na towarzyszący pasek stały się przede wszystkim atrybutem kobiet pracujących i były niedopuszczalne dla dam z towarzystwa.

Z nastaniem epoki biedermeieru oraz powrotem do obszernych spódnic, torebka znowu traci na atrakcyjności. Propaguje się styl kobiety wątłej i bladej, zajmującej się jedynie pielęgnowaniem ogniska domowego, u której brak torebki świadczy o wielkiej zamożności. Impulsem do zmian jest rewolucja przemysłowa. Rozwój kolei żelaznej w drugiej połowie XIX wieku, a co za tym idzie nieustannie rosnąca potrzeba podróżowania, stwarza popyt na wzorowane na męskich walizkach, torebki. Nieprzypadkowo to wtedy coraz prężniej rozwijają się pracownie Louis Vuittona i Émile’a Hermèsa, które później osiągną międzynarodową sławę.

Na początku XX wieku wzrost popularności torebek znajduje odzwierciedlenie w ich coraz większym i zróżnicowanym zastosowaniu. Przed południem nosi się torebki skórzane, po południu z tkanin, a wieczorem balowe woreczki. Wybuch pierwszej wojny światowej na nowo definiuje kobietę, która w wielu sytuacjach jest zmuszona zastąpić mężczyznę, zwłaszcza na stanowiskach urzędniczych. To zrodziło potrzebę stworzenia praktycznej torby, mogącej pomieścić portfel, kosmetyki, czy pieniądze. Okres dwudziestolecia kontynuuje trendy wojenne, gloryfikując kobietę silną i niezależną, palącą papierosy, prowadzącą samochód, czy stosującą makijaż. Naprzeciw oczekiwaniom w 1923 roku wychodzi dom Hermèsa i projektuje pierwszą torebkę z zamkiem błyskawicznym, natomiast w 1930 na rynku pojawia się kultowa Louis Vuitton Speedy, która swoje apogeum popularności będzie przeżywać dzięki Audrey Hepburn. Lata drugiej wojny światowej z oczywistych przyczyn nie przynoszą istotnych zmian. Kobieca torebka ma być przede wszystkim wygodna i praktyczna.

Dopiero 12 lutego 1947 nastąpi odwrót od męskiego stylu i powrót do kobiecości. Christian Dior zaprezentuje w Paryżu swoją najnowszą kolekcję New Look, czym zmieni oblicze mody. Prawie 8 lat później, w lutym 1955 roku premierę będzie mieć torebka Chanel 2.55 (cyfry oznaczają datę premiery). Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli na świecie, którego ceny obecnie zaczynają się od 6 tysięcy złotych, charakteryzuje się specyficznym pikowaniem w kształcie rombów, a sam motyw Coco prawdopodobnie zaczerpnęła ze stroju chłopców stajennych.

Lata 60. upływają pod dyktando ruchu Flower Power: na olbrzymim znaczeniu zyskują motywy kwiatowe oraz wpływ Indii, co ma również odzwierciedlenie w świecie torebek. Na ulicach największą popularność zyskują te noszone na ramieniu z długimi, wąskimi uchwytami, a projektantka Mary Quant, propaguje młodzieżową modę za pomocą torebek z białego i czarnego winylu, zdobionych charakterystycznym motywem stokrotek. Tymczasem po drugiej stronie nurtu, prym w klasycznej elegancji wiedzie Jacqueline Kennedy Onassis, pierwsza dama Ameryki i żona Johna Fitzgeralda Kennedy’ego, która na większości fotografii pojawia się z torebką od Gucciego, nazwaną później na jej cześć „Jackie O”.

W kolejnej dekadzie duża, wygodna i skórzana torba zyskuje serca wielu zwolenników, i już na trwałe przywiera do stylu kobiety pracującej. W 1971 roku, w Chilcompton, w hrabstwie angielskim Somerset, Roger Saul tworzy jedną z najbardziej znanych marek skórzanych akcesoriów mody – Mulberry. Początkowo w starej kuźni skupiono się na produkcji opasek na szyję oraz pasków ze skóry węża i dopiero po pierwszych sukcesach przyszedł czas na skórzane oraz zamszowe torebki.

Lata 80. to wysyp talentów, nowości modowych oraz trendów, które na zawsze zapiszą się w historii. Po raz pierwszy do rangi istotnych akcesoriów awansuje sportowy plecak, Karl Lagerfeld odświeża wizerunek Chanel 2.55 i przez długie lata decyduje o wizerunku domu mody Chanel. Tymczasem Dior tworzy torebkę Lady Dior, która zostaje wręczona księżnej Dianie podczas oficjalnej wizyty we Francji, a Hermès przedstawia światu jedyną w swoim rodzaju i niepowtarzalną Birkin bag, za którą kobiety są w stanie wydać fortunę. Lata 80. to również czas, kiedy logo staje się najważniejszym elementem dekoracyjnym torebki.

Współcześnie mamy do czynienia z łączeniem różnych stylów. Zawsze na topie są torebki klasyczne typu Coco Chanel, chociaż od czasu do czasu pojawiają się modele bardziej ekstrawaganckie, charakteryzujące się nietypowym kształtem lub zdobieniami. Pomimo nieustannie zmieniających się trendów, niektóre torebki można śmiało używać w każdej sytuacji. I tak Minoder zawsze będzie się doskonale prezentowała na specjalnych okazjach, a elegancka „Kelly Bag” z pewnością stanie się niezastąpionym dodatkiem dla każdej modnej businesswoman.

W Manufakturze Toreb znajdziecie torebki w wielu różnych kształtach i kolorach, w zależności od indywidualnych potrzeb i upodobań. Nie tylko tworzymy nowe projekty, ale też dajemy drugie życie zniszczonym torebkom znanych marek, które mają już swoje lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>